Top Ad unit 728 × 90

អត្ថបទថ្មីៗ

randomposts

សកម្មភាព​នៃ​ក្រុម​ជំនុំ​ទំនៀម​ទម្លាប់​ខ្មែរ បរិយាយ​ពី​ចម្រៀង​នឹង​ប្រយោជន៍​ចម្រៀង

សកម្មភាព​នៃ​ក្រុម​ជំនុំ​ទំនៀម​ទម្លាប់​ខ្មែរ
បរិយាយ​ពី​ចម្រៀង​នឹង​ប្រយោជន៍​ចម្រៀង

របស់​លោក  ចាប - ពិន

កម្ពុជសុរិយា ឆ្នាំ​ទី ២៧ ខែ កុម្ភៈ លេខ ២ ព. ស. ២៤៩៧  គ. ស. ១៩៥៥


តាង​នាម​ក្រុម​ជំនុំ​ទំនៀនទម្លាប់​ខ្មែរ នៅ​ពុទ្ធ​សាសនបណ្ឌិត្យ ខ្ញុំ​សូម​បរិយាយ​អំពី​កំណើត​ចម្រៀង​នឹង​ប្រយោជន៍​របស់​ចម្រៀង​ដូច​តទៅ​នេះ :
សួរ : ការ​ច្រៀង​កើត​ពី​ត្រឹម​ណា​មក ?
ឆ្លើយ : ការ​ច្រៀង​កើត​តាំង​ពី​មនុស្ស​ចេះ​ប្រើ​ពាក្យ​សំដី​មក ។
សួរ : ហេតុ​ម្ដេច​បាន​ជា​ប្រជាជន​ចូល​ចិត្ត​ច្រៀង ? ព្រោះ​ត្រូវ​ការ​អ្វី ?
ឆ្លើយ : បាន​ជា​ប្រជាជន​ចូល​ចិត្ត​ច្រៀង ព្រោះ​ត្រូវ​ការ​រស់​នៅ​ក្នុង​សង្គម ត្រូវ​ការ​ចិញ្ចឹម​បុត្រ ត្រូវ​ការ​គុ​សង្សារ ត្រូវ​ការ​អាពាហ៍ពិពាហ៍ ជាដើម ។
សួរ : ការ​ច្រៀង​ជា​ការ​សម្ដែង​អ្វី ?
ឆ្លើយ : ការ​ច្រៀង​ជា​ការ​សម្ដែង​​សាវតា​ជាតិ - ទឹក​ចិត្ត​អធ្យាស្រ័យ​នឹង​បំណង​របស់​ប្រជាជន គឺ​ថា​ប្រជាជន​មាន​បំណង​យ៉ាង​ណា​ក៏​បណ្ដាល​ឲ្យ​ច្រៀង​តាម​ទំនង​បំណង​នោះ រួច​សេចក្ដី​ថា : ចម្រៀង​ជា​សំឡេង ឬ​ជា​សម្រែក​ចិត្ត​របស់​មនុស្ស​ជាតិ​ពិត​ៗ ទោះ​បី​អ្នក​មិន​ចេះ​តែង​ទំនុក​ខ្លួន​ឯង​ក៏​រមែង​ជ្រើស​រើស​យក​ទំនុក​ចាស់​ៗ​របស់​គេ ដែល​អ្នក​ផង​តែង​ច្រៀង​មក​ច្រៀង​តម្រូវ​តាម​សេចក្ដី​ត្រូវ​ការ​របស់​ខ្លួន ។ មិន​មែន​មនុស្ស​ទេ សូម្បី​​តែ​សត្វ​ស្លាប​ខ្លះ ដូច​ជា​សេក​សារិកា​ជាដើម ក៏​ធម្មតា​បណ្ដាល​ឲ្យ​វា​ច្រៀង​ជា​សម្រែក​ចិត្ត​របស់​វា ចំពោះ​គូ​សង្សារ​របស់​វា​ជាដើម​ដែរ ព្រោះ​គេ​តែង​ឃើញ​វា​នៅ​ក្បែរ​គ្នា​ធ្វើ​មុខ​មាត់​ផ្អៀងផ្អង​ផ្ដោះផ្ដង​រក​គ្នា ដោយ​សម្លេង​ដ៏​ពិរោះ​គ្រលួច​​គួរ​ឲ្យ​ស្រងេះស្រងោច ។

ប្រជាជន​គ្រប់​ជាតិ​គ្រប់​ភាសា​គ្រប់​ប្រទេស ក្នុង​សាកលលោក​ទាំង​សម័យ​បុរាណ ទាំង​សម័យ​បច្ចុប្បន្ន ទាំង​ប្រទេស​ចម្រើន​ហើយ ទាំង​ប្រទេស​មិន​ទាន់​ចម្រើន សុទ្ធ​តែ​ត្រូវ​ការ​រាប់អាន​ការ​ច្រៀង​ទាំង​អស់ សូម្បី​នៅ​សម័យ​អនាគត​ក៏​ដូច​គ្នា ប្រទេស​ដែល​ចម្រើន​ណាស់ គេ​រិត​តែ​ត្រូវ​ការ​ណាស់​ទៅទៀត ។ ដោយ​ហេតុ​ប្រជាជន​​ក្នុង​សាកលលោក​ត្រូវ​ការ​រាប់អាន​ចម្រៀង​គ្រប់​រូប បាន​ជា​គេ​ហៅ​ចម្រៀង​គ្រប់​បែប​ថា " ចម្រៀង​ប្រជា​មានិត " ប្រែ​ថា " ចម្រៀង​ជា​របស់​ដែល​ប្រជាជន​រាប់អាន " ភាសា​បារាំង​ហៅថា ( cbant populaire )
ទំនុក​ចម្រៀង​ប្រជាមានិត មាន​សភាព​ផ្សេង​ៗ គ្នា ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​តាម​ស្ថាន​ភាព​នៃ​សញ្ជាតិ​នៃ​ប្រទេស​នឹង​សង្គម​របស់​ប្រជាជន ប្រហែល​គ្នា​​នឹង​ជីវភាព​របស់​ប្រជាជាតិ​ក្នុង​សាកលលោក ដែល​ប្លែក​ៗ​គ្នា​ដោយ​បែប​ៗ តែ​រួម​ចុះ​ក្នុង​បទ​ជា​សំឡេង ឬ​សម្រែក​ចិត្ត របស់​ប្រជាជន​ប្រចាំ​ជាតិ​នីមួយ​ៗ ដូច​គ្នា ។
ចម្រៀង​ជា​គូរ​ និង​ភ្លេង ជា​សិល្បៈ​មួយ​ផ្នែក ហៅ​ថា " គីត​សិល្បៈ " ជា​អារ្យធម៌ ឬ ជា​គ្រឹះស្ថាន​ដ៏​សំខាន់​ប្រចាំ​ជាតិ ហើយ​ជា​ជំហរ​របស់​ប្រជាជាតិ​នីមួយ​ៗ អាច​ញ់ាំង​ជាតិ​ឲ្យ​គង់​វង្ស​ដូច​ភាសា នឹង​អក្សរសាស្រ្ត​ដែល​អាច​ធ្វើ​ជាតិ​ឲ្យ​ឋិតឋេរ​ចេរកាល​នៅ​ក្នុង​លោក ។
តាម​ពិត​ភាសា​ក្ដី អក្សរ​ក្ដី ចម្រៀង​ក្ដី ភ្លេង​ក្ដី​របស់​ជាតិ​ណា ជា​គ្រឿង​សំគាល់​ដ៏​សំខាន់​សម្រាប់​ជាតិ​នោះ គឺ​គេ​គ្រាន់​តែ​ឃើញ​អក្សរ ឬ​ភាសា​ចម្រៀង​ ឬ​ភ្លេង​របស់​ជាតិ​ណា គេ​អាច​ស្គាល់​បាន​ភ្លាម​ថា អក្សរ​ភាសា​ណា ចម្រៀង ភ្លេង របស់​ជាតិ​នោះ​បាន​ជា​ប្រាកដ​មិន​បាច់​ឃើញ​រូប​មនុស្ស​ជា​ម្ចាស់​របស់​ឡើយ ។
ចម្រៀង​ខ្មែរ ជា​អារ្យធម៌​គ្រឹះ​ស្ថាន​ហើយ​ជា​គីត​សិល្បៈ​ដ៏​សំខាន់​មួយ​ផ្នែក​របស់​ខ្មែរ សម្រាប់​ឧបត្ថម្ភ​ជាតិ​ខ្មែរ​ឲ្យ​ចាក់​ឫស​ជាប់​ឋិតថេរ​ប្រាកដ​ប្រជា​នៅ​ក្នុង​លោក គឺ​ថា ចម្រៀង​ខ្មែរ​មាន​នៅ​ក្នុង​លោក​ដរាប​ណា ជាតិ​ខ្មែរ​ក៏​មាន​​នៅ​ក្នុង​ដរាប​នោះ បើ​ចម្រៀង​ខ្មែរ​រលាយ​សូន្យ​បាត់​ទៅ​វេលា​ណា ខ្មែរ​ក៏​បាត់​ទៅ​វេលា​នោះ​ជា​ប្រាកដ ។ ហេតុ​នេះ​ខ្មែរ យើង​គួរ​ស្ងួន​គ្រង​រក្សា​កត់​ត្រា​នូវ​ចម្រៀង​ខ្មែរ​ដែល​មាន​បែប​បទ នឹង​ទំនុក​ផ្សេង​ៗ ឲ្យ​គង់​នៅ​តទៅ​កុំ​ឲ្យ​បាត់​បង់ ។
តាម​ពិត ចម្រៀង​ប្រជាមានិត​ខ្មែរ មាន​តាំង​ពី​មាន​ខ្មែរ​នៅ​ក្នុង​លោក​នេះ​មក​, ប៉ុន្តែ​ការ​ផ្លាស់​សម័យ​​របស់​ប្រទេស​ខ្មែរ ដូច​ជា​ផ្លាស់​ពី​សម័យ-អង្គរ​មក​ជា​សម័យ​ភ្នំពេញ​ជាដើម តែង​ធ្វើ​ចម្រៀង​ខ្មែរ ឲ្យ​ផ្លាស់​ប្ដូរ​ពាក្យពេចន៍​ក្នុង​ទំនុក​ចាស់​ខ្លះ ឲ្យ​កើត​ជា​ទំនុក​ថ្មី​ខ្លះ សម្រួល​ទៅ​តាម​សម័យ​របស់​ខ្លួន​ជា​ធម្មតា ដើម្បី​ឲ្យ​ប្រជាជន​ខ្មែរ​ក្នុង​សម័យ​ខ្លួន​ស្ដាប់​បាន​ងាយ ។
វេលា​នេះ ខ្ញុំ​សូម​ស្រង់​យក​ដោយ​សង្ខេប​តាម​ដែល​ចាំ​បាន​ខ្លះ​នូវ​ទំនុក​ច្រៀង​ចាស់​របស់​ខ្មែរ ដែល​មិន​ដឹង​ជា​តែង​ក្នុង​សម័យ​ណា នឹង​មិន​ដឹង​ជា​ឈ្មោះ​ណា​តែង​ឬ​ផ្ដើម​ច្រៀង​មុន​គេ​នោះ មក​ត្រា​ទុក​ជា​ឧទាហរណ៍​ក្នុង​ទីនេះ​តាម​បទ​នឹង​ទំនុក​ច្រៀង​មាន​ប្រការ​ផ្សេង​ៗ ដែល​ជា​សំឡេង ឬ​សម្រែក​ចិត្ត​​របស់​ប្រជាជន​ជាតិ​ខ្មែរ​សុទ្ធ​ៗ ដើម្បី​រក្សា​នូវ​ទំនុក​ច្រៀង​ប្រជាមានិត​ខ្មែរ​សម័យ​បុរាណ​ឲ្យ​បាន​ឋិតថេរ​គង់​វង្ស​តទៅ នឹង​ដើម្បី​ជា​បទ​ពិចារណា​ជូន​អស់​លោក​បង​ប្អូន​រួម​ជាតិ​ពិចារណា ដូច​តទៅ​នេះ :

ទំនុក​សមដែង​សេចក្ដី​ខ្មាស
ទមនុក​ច្រៀង​មួយ​បែប ជា​សម្រែក​ចិត្ត​របស់​បុរស​ដែល​ចង់​បាន​ស្ត្រី​ណា​ម្នាក់ តែ​មាន​គេ​មក​ជែង​កាត់​មុខ​យក​បាន​ទៅ ក៏​បណ្ដាល​ឲ្យ​ច្រៀង​សំដែង​ទឹក​ចិត្ត​អៀន​ខ្មាស មាន​ដើម​ថា :
ស្រី​អើយ ! បង​ប៉ង           មាន​គេ​ជែង​បង
បង​មិន​ចង់​នៅ​ស្រុក         ស្លាប់​ទៅ​ជា​ខ្មោច
ដេក​ដី​ស្រណុក               បង​មិន​ចង់​នៅ​ស្រុក
ខ្មាស​មុខ​ប្អូន​ស្រី ។

ទំនុក​សំដែង​សេចក្ដី​ស្ដាយ
ទំនុក​ច្រៀង​មួយ​បែប​ទៀត ជា​សម្រែក​ចិត្ត​របស់​បុរស​ដែល​​ខ្លួន​បាន​ចំណាំ​ស្ត្រី​ណា​ម្នាក់​ទុក​តាំង​ពី​ក្មេង​មក តែ​ដល់​ធំ​ឡើង​មាន​គេ​មក​យក​ស្ត្រី​នោះ​កាត់​មុខ​បាន​ទៅ ក៏​បណ្ដាល​ឲ្យ​ច្រៀង​សំដែង​ទឹក​ចិត្ត​សោក​ស្ដាយ​មាន​ដើម​ថា :
ស្ដាយ​អើយ           សែន​ស្ដាយ             ដូច​ចេក​នួយ​ក្លាយ
ស្រគាល​ទុំ​ដើម ។   បង​ខំ​ស្រោច​ទឹក      តាំង​ពី​តូច​នៅ
ដល់​ធំ​ឡើង​ទៅ      នរណា​បេះ​បាត់ ។

ទំនុក​សំដែង​សេចក្ដី​អាណិត នឹង​សេចក្ដី​រ៉ាប់រង
ទំនុក​ច្រៀង​មួយ​បែប ជា​សម្រែក​ចិត្ត​បុរស​ដែល​ស្រឡាញ់​ស្ត្រី​ណា​ហើយ ឃើញ​ស្ត្រី​នោះ​ធ្វើ​ការ​នឿយ​ហត់ មាន​ចិត្ត​អាណិត ក៏​បណ្ដាល​ឲ្យ​ច្រៀង​សំដែង​សេចក្ដី​អាណិត នឹង​សេចក្ដី​រ៉ាប់​រង​មាន​ដើម​ថា :
ស្រី​ខ្មៅ​ដើរ​ឱន !               ដាក់​មុខ​ស្រពោន
ខ្មៅ​បង​នឿយ​ណាស់        បើ​ជិត​ទៅ​រ៉ា
បង​ទៅ​ជួយ​ផ្លាស់             ខ្មៅ​បង​នឿយ​ណាស់
ដក​ផង​ស្ទូង​ផង ។

ទំនុក​សំដែង​បំណង​ល្អ​ចំពោះ​កូន
ទំនុក​ច្រៀង​មួយ​បែប ជា​សម្រែក​ឆន្ទៈ​របស់​ម្ដាយ​ឪពុក​ដែល​ប៉ង​ឲ្យ​កូន​ស្រី​របស់​ខ្លួន​បាន​សម្រេច​ប្រយោជន៍​ល្អ ក៏​បណ្ដាល​ឲ្យ​ច្រៀង​មាន​ដើម​ថា :
សក្រវាទិ៍​ផ្កា​កំពីង​ពួយ      កូន​ស្រី​តែ​មួយ
ទុក​ឲ្យ​ចិន​ឆៅ                  បង្គាប់​ផ្ទះ​ក្បឿង
គ្រឿង​ឈើ​ស្រឡៅ           ទុក​ឲ្យ​ចិន​ឆៅ
ធ្វើ​ដង្ខៅ​ធំ ។

ទំនុក​សំដែង​បំណង​ចំពោះ​គូរ​សង្សារ
ទំនុក​ច្រៀង​មួយ​បែប ជា​សម្រែក​ឆន្ទៈ​របស់​បុរស​អ្នក​ប៉ង​ចង់​បាន​ស្ត្រី​ឯណា​នីមួយ​ដែល​ខ្លួន​ត្រូវ​ចិត្ត ក៏​បណ្ដាល​ឲ្យ​ច្រៀង មាន​ដើម​ថា :
អាំ​អើយ ស្រី​អាំ !              ព្រះ​ពុទ្ធ​លោក​ផ្ដាំ
ឲ្យ​អាំ​ដោយ​បង               បង​ដាំ​ពោធិ៍​មួយ
ពុំ​ទាន់​បាន​ឆ្លង                ឲ្យ​អាំ​ដោយ​បង
ឆ្លង​ពោធិ៍​ពីរ​នាក់ ។

ទំនុក​សំដែង​សំនួរ​របស់​បុរស
ទំនុក​ច្រៀង​មួយ​បែប ជា​សម្រែក​ចិត្ត​សមដែង​សំនួរ​របស់​បុរស​អ្នក​ចង់​បាន​ស្ត្រី​ណា​ម្នាក់​ដែល​ខ្លួន​ស្រឡាញ់ ក៏​បណ្ដាល​ឲ្យ​ច្រៀង​ជា​ពាក្យ​ដណ្ដឹង​ស្រ្តី​នោះ មាន​ដើម​ថា :
ស្រី​ស​ទ្រលុក         មុខ​មាត់​ប្រឹមប្រិយ
បើ​បង​ចូល​ស្ដី        ស្រី​ព្រម​ឬ​ទេ ?
តាម​សង្កេត​ក្នុង​ទំនុក​ច្រៀង​សម្រាប់​បុរស នឹង​សម្រាប់​ស្ត្រី​ខ្មែរ​យើង​សម័យ​បុរាណ​ឃើញ​ប្លែក​គ្នា ខាង​បុរស​ច្រើន​ប្រើ​ទំនុក​សមដែង​សេចក្ដី​លួង​លោម​ស្ត្រី ដូច​ស្រង់​ទំនុក​ខ្លះ​មក​ពោល​ហើយ​ក្នុង​ខាង​លើ ចំណែក​ខាង​ស្ត្រី​វិញ ច្រើន​តែ​ប្រើ​ទំនុក​សំដែង​សេចក្ដី​បន្ដុះ​បង្អាប់​បុរស​ជា​ដរាប​មាន​ឧទាហរណ៍ ដូច​ស្រង់​មក​ពោល​ដោយ​សង្ខេប​តទៅ​នេះ :

ទំនុក​សំដែង​សេចក្ដី​បង្អាប់
ទំនុក​ច្រៀង​មួយ​បែប ជា​សម្រែក​ចិត្ត​ស្ត្រី​ដែល​ដឹង​ថា​បុរស​ណា​ត្រូវ​ការ​នឹង​ខ្លួន តែ​ខ្លួន​មិន​ត្រូវ​ការ​នឹង​បុរស​នោះ ក៏​បណ្ដាល​ឲ្យ​ច្រៀង​សំដែង​សេចក្ដី​បន្ដុះ​បង្អាប់​មាន​ដើម​ថា :
ប្រុស​អើយ ប្រុស​ប្រាណ             ឃើញ​ស្រី​ចង់​បាន​មិន​មើល​មាឌ
គន់​មើល​ទៅ​មុខ​ដូច​កញ្ចក់​ធាតុ   គន់​មើល​ទៅ មាយាទ
ដូច​ឆ្កែ​ក្រោម​ផ្ទះ ។

ទំនុក​សំដែង​សេចក្ដី​រិះ​គន់
ទំនុក​ច្រៀង​មួយ​បែប ជា​សម្រែក​ចិត្ត​របស់​បុរស​ស្ត្រី ឬ​ស្រ្តី​ដែល​ប្រកប​ដោយ​សេចក្ដី​រិះ​គន់ មាន​ដើម​ថា
ក) កញ្ចាញ់​ចេក​អើយ !             លោត​ទុំ​ចុង​ក្ដាត
        មេម៉ាយ​រាប់​បាត្រ                លោក​គ្រូ​ចង់​សឹក ។
        បាសក​ទៅ​ឃាត់                  លោក​គ្រូ​ថា​ទេ
        ចង់​បាន​កូន​គេ                    នៅ​ខាង​ជើង​ក្ដី ។
ខ)    លោក​គ្រូ​ចង់​សឹកប្រញាប់​ណាស់
          បួស​យូរ​ខ្លាច​ចាស់              ខាន​បាន​ប្រពន្ធ ។
គ)    ទ្រលុក​ៗ​អើយ                   កុំ​ធ្វើ​បាន​លោក
          កំលោះ​គរគោក                ទុក​លោក​ធ្វើ​បុណ្យ ។
                     
ទំនុក​សំដែង​សេចក្ដី​លោភ​ជា​ការ​ចម្អក
ទំនុក​ច្រៀង​មួយ​បែប​ ជា​សម្រេច​ចិត្ត​របស់​បុរស​ដែល​ពោល​ផ្ដោះ​ផ្ដង​នឹង​ស្ត្រី​ដោយ​សេចក្ដី​លោភ​ជា​ការ​ចម្អក មាន​ដើម​ថា :
ស្រី​អើយ​បង​នឹក    ស៊ី​បាយ​ស្រូប​ទឹក​     ប្រាំ​គោម​កន្លះ
ប្រាំ​ពីរ​ឆ្នាំង​ដី         ប្រាំ​បី​ឆ្នាំង​ខ្ទះ           ប្រាំ​គោម​កន្លះ​
ស៊ី​សោះ​រមូល ។

ទំនុក​សំដែង​សេចក្ដី​ត្រេក​​ត្រអាល
ទំនុក​​ច្រៀង​មួយ​បែប ជា​សម្រែក​ចិត្ត​បុរស ដែល​ពោល​ផ្ដោះ​ផ្ដង​នឹង​ស្ត្រី​ដោយ​តម្រេក មាន​ដើម​ថា :
ឱ ! ម្លប់​ដូង​អើយ    ដែល​បង​អង្គុយ       បង​អត់​ងងុយ
ចាំ​ស្រី​រវៃ               រវៃ​រួច​ហើយ            បំពេញ​សណ្ដង់
ទម្រាំ​ថ្ងៃ​ត្រង់         នាំ​អូន​ចូល​គេង ។

ទំនុក​សំដែង​សេចក្ដី​សរសើរ
ទំនុក​​ច្រៀង​មួយ​បែប ជា​ទំនុក​សមដែង​សេចក្ដី​សរសើរ​នឹង​ប្រៀបធៀប ឲ្យ​អ្នក​ស្ដាប់​កើត​គំនិត​គិត​ដល់​ឋានៈ​ទាប​ខ្ពស់​របស់​ខ្លួន ថា​មិន​មែន​មាន​តែ​ខ្លួន​ម្នាក់​ឯង​គ្រាន់​បើ​ជាង​គេ​ទេ មាន​គេ​ឯង​ទៀត​គ្រាន់​បើ​ដែរ មាន​ដើម​ថា :
អញ​ថា​ភ្នំ​ស្រួច       ស្រួច​អី​តែ​ឯង
មាន​ភ្នំ​កម្រែង        វែង​ហើយ​ស្រួច​ផង ។

ទំនុក​សំដែង​បំណង​នឹង​ជំនឿ
ទំនុក​​ច្រៀង​មួយ​បែប ជា​ទំនុក​សំដែង​បំណង​នឹង​ជំនឿ​ក្នុង​អំណោយ​ទាន មាន​ដើម​ថា :
ឱ ! សត្វ​មហោរី      យំ​ស៊ី​ផ្លែ​ជ្រៃ             ធ្វើ​បុណ្យ​ទាន​អ្វី
ឲ្យ​ជ្រៃ​ផ្លែ​ទៀត       ជ្រៃ​ផ្លែ​ពី​មុន            ផ្លែ​ចោល​បង់​សៀត
ឲ្យ​ជ្រៃ​ផ្លែ​ទៀត       ដាក់​ទាន​សព្វ​សត្វ    ។ល។
ទាំង​បទ​ទាំង​ទំនុក​ច្រៀង​មហោរី គួរ​ចាត់​ទុក​ជា​ចម្រៀង​ថ្នាក់​ខ្ពស់ មួយ​បែប​របស់​ខ្មែរ​ឥត​មាន​នរណា​កែ​ប្រែ​បាន ដែល​តាម​ភាសា​បារាំង​ហៅ​ថា ចម្រៀង​ក្លាស៊ិក​របស់​ខ្មែរ ។



*
*                      *


ទំនុក​ច្រៀង​នៅ​ពេល​មង្គលការ
បណ្ដា​ចម្រៀង​ប្រជាមានិត​​ខ្មែរ​ទាំង​អស់ ចម្រៀង​ដែល​មាន​ទំនុក​ច្រើន​ជាង​គេ គឺ​ច្រៀង​ក្នុង​មង្គលការ បន្ទាប់​មក​ចម្រៀង​លៀង​អារក្ស​នឹង​ឡើង​អ្នកតា ចម្រៀង​ក្រៅ​ពីនេះ​មាន​ទំនុក​បន្ទាប់​បន្សំ ។
របៀប​វារៈ​មង្គលការ​ដែល​មាន​ច្រើន​ថ្នាក់ គឺ​ថ្នាក់​ចូល​រោងកាត់​សក់ ឡើង​អ្នកតា លើក​ជូន​ជំនូន រៀង​ផ្លែ​ឈើ ក្រុង​ពាលី សំពះ​រោង ចំរើន​បរិត្ត រាំ​ខ្ញែរ​បុក​ល័ក្ខ ធ្វើ​ធ្មេញ ដោយ​ផ្កា​ស្លា សំពះ​រាន​ពេលា ហូត​ផ្កា​ស្លា សុំ​កូណ​ចេញ​ផ្ទឹម បើក​បាយ​ខុន ( ឲ្យ​ពរ​ចង​ដៃ ) តោង​ស្បៃ​ចូល​ក្នុង​បន្ទប់ សា​កន្ទេល ( ក្រោយ​ផ្ទឹម​រួច ) រៀប​ស្ពក​លើក​ស្ពក សំពះ​អាចារ្យ​មហា នឹង​ផ្សំ​ដំណេក ( បញ្ចុក​ចេក​នំ ) សុទ្ធ​តែ​ត្រូវ​ច្រៀង​គ្រប់​ថ្នាក់​ទាំង​អស់ ហើយ​មាន​ទំនុក​នឹង​បទ​ជា​ច្រើន​សម្រាប់​ច្រៀង​ក្នុង​ថ្នាក់​ទាំអ​នោះ តាម​លំដាប់ គឺ​បទ​សារោមេ ហ៊ុំរោង សំពោង ផាត់​ជាយ អង្គរ​រាជ​ស្ដេច​ផ្ទំ លោម​នាង ថ្នម​នាង ព្រះ​ថោង នាង​នាគ នាគព័ន្ធ កន្លង់​គ្រែ​ឬ​ជុំ​គ្រែ កន្លង់​រ័ត្ន កាត់​ត្រើយ សារ៉ាយ​អណ្ដែត កន្សែង​ក្រហម កន្សែង​សូត្រ ដំរី​ស ក្លោង​ឬ​ក្លោង​បណ្ដែត រៀង​ផ្លែ​ឈើ បំពេរ អ៊ុំ​ទូក កាត់​សក់ បុក​ល័ក្ខ ដោយ​ផ្កា​ស្លា​ឬ​ជាវ​ផ្កា​ស្លា សំពះ​ពេលា បើក​បាយ​ខុន សា​កន្ទេល ត្រាំង​ដោះ​ក្រាល ស្ដេច​ដើរ លលេរ ម្លប់​ដូង អន្លង់​រាំង ចន្លោ សំពៅ​ថយ នឹង​កង​សោយ ។
ចម្រៀង​ក្នុង​មង្គល​ការ​ដែល​មាន​ច្រើន​ទំនុក​ប្រើ​បទ​ដូច​ពោល​មក​នេះ តាម​សង្កេត​សព្វ​គ្រប់​ទៅ​ឃើញ​ទំនុក​ខ្លះ ជា​ទំនុក​សំដែង​សេចក្ដី​សប្បាយ ខ្លះ​សំដែង​សេចក្ដី​គោរព ខ្លះ​សំដែង​សេចក្ដី​ទូន្មាន​។ល។ ហើយ​ខ្លះ​មាន​ប្រយោជន៍​ ខ្លះ​មាន​ប្រយោជន៍​តិច ដែល​មិន​អាច​ស្រង់​យក​មក​ពោល​ឲ្យ​សព្វ​គ្រប់​ក្នុង​ទី​នេះ​បាន​ព្រោះ​ពេល​ខ្លី ប៉ុន្តែ​ទោះ​បី​មាន​ច្រើន​បែប​ដូច្នេះ ក៏​រួម​ចុះក្នុង​សេចក្ដី​សំដែង​សម្រែក​ចិត្ត​របស់​​ជន​ជា​មេបា​គ្រួសារ​ដែល​ប្រាថ្នា​ឲ្យ​សាម៉ី​ខ្លួន​កូន​ចៅ​អ្នក​ការ​ថ្មី បាន​សេចក្ដី​សុខ​ចម្រើន​ទាំង​អស់ ។
សូម​ស្រង់​ទំនុក​ខ្លះ​ក្នុង​បណ្ដា​ទំនុក​ច្រៀង​មង្គលការ មក​ពោល​ក្នុង​ទីនេះ​ដោយ​សង្ខេប ដូតទៅ​នេះ :

ទំនុក​ហ៊ុំ​រោង ឬ បើក​រោង
យើង​ខ្ញុំ​សុំ​នមស្ការ                  លើក​ហត្ថា​លើ​សិរសី
បង្គំ​កែវ​ទាំង​បី                        សូម​សេរី​ជ័យ​ជំនះ ។
ហើយ​លេង​ភ្លេង​ហ៊ុំរោង           តាម​ទំនងទំនៀម​ចាស់
ភ្លេង​ឆ្នើម​ជាដើម​អាសន៍          បើក​ប្រកាស​ដាស់​ទេវតា ។
ថ្ងៃ​នេះ​ថ្ងៃ​ជោគ​ជ័យ                ញាតិ​ប្រុស​ស្រី​ភ្ជុំ​មេបា
នឹង​រៀប​មង្គលការ                  លៀង​អាហារ​ពិសា​តុ ។
ហេតុ​នេះ​សូម​ទេវតា                នៅ​អ្នក​តា​បា​ចាស់​ស្រុក
ការពារ​ឲ្យ​បាន​សុខ                 ចាក​ក្ដី​ទុក្ខ​ភ័យ​ទាំង​ឡាយ ។
អញជើញ​ព្រាយ​កុមារ            ព្រៃ​បព្វតា​ទី​ជិត​ឆ្ងាយ
ចូល​មក​យក​ស្រា​បាយ            ហើយ​ប្រែ​កាយ​ឲ្យ​ពរ​ជ័យ ។
ដល់​លោក​អ្នក​ទាំង​ឡាយ        សុខ​សប្បាយ​ទាំង​ប្រុស​ស្រី
ព្រម​ទាំង​តួ​សាមី                     ទើប​ការ​ថ្មី​កុំ​បី​ហ្មង ។
ហ៊ុំ​រោង​ប្រាំពីរ​បទ                    ចប់​កំណត់​ត្រឹម​នេះ​ហោង
សូម​ឲ្យ​អស់​ញាតិ​ផង              ជួយ​គឹក​កង​ហ៊ោ​យក​ជ័យ ។
ជ័យ​ហោង​ហៅ​ជយោ              យើង​ស្រែក​ហ៊ោ​គំរប់​បី
កក្រើក​បើក​រោង​ថ្មី                  ជោគ​សួ​ស្ដី​ដោយ​ជាក់​ច្បាស់ ។

ទំនុក​បើក​បាយ​ខុន
ទំនុក​​ច្រៀង​មួយ​បែប ជា​ទំនុក​សំដែង​សេចក្ដី​គោរព​ចំពោះ​ត្រកូល​រៀម​ច្បង​សូម​កូន​ស្រី​មក​ផ្ទឹម សម្រាប់​ច្រៀង​ក្នុង​មង្គលការ​នៅ​ពេល​មុនផ្ទឹម គឺ​បេល​ដែល​កូន​ប្រុស​មក​អង្គុយ​លើ​អាសនៈ​កណ្ដាល​ហ្វូង​មេបា​ប្រុស​ចាំ​កូន​ស្រី​មក​ផ្ទឹម មាន​ដើម​ថា :
បាយ​ខុន​ចង​ដៃ           អំបោះ​មួយ​សរសៃ       ថ្លៃ​ស្មើ​នឹង​មាស
ទឹក​ផ្តិល​សម្រឹទ្ធិ៍            ប្រសិទ្ធិ៍​ឱភាស             លើកមឡើង​គ្រវាស
                                         ត្រដួច​គួច​ហត្ថ ។
ថ្ងៃ​នេះ​ជា​ថ្ងៃ​ជា            ថ្ងៃ​បាន​ពេលា              យក​ពារ​យាម​សត្វ
ពេល​ស័ព្ទ​អក្សរ           អរុណ​សុវត្ថិ៍                ពារ​ពពក​ផាត់
                                         ពន្លឺ​ពេញ​វង់ ។
ឮ​សូរ​គង​ហើយ           អ្នក​ក្រាប​លើ​ខ្នើយ        ប្រុង​​លុត​ជួញ​ជង់
ដៃ​ចាប់​ស្លា​ពរ              លើក​ទ្រ​ទម្រង់             ហត្ថា​វាត​វង់
                                         ហូត​ដាក់​បី​ដង ។
ច្បង​ជូន​ឪពូក             ហើយ​ទើប​ក្រាប​ទុក     ជូន​ទៅ​ម្ដាយ​ផង
ទោ​ជូន​មា​ស្រី              ទីបី​ជូន​បង                 រៀប​តាម​រៀម​ច្បង       
                                         ទំណៀម​បុរាណ ។
ស្លា​ពរ​ទាំង​បី               ជូន​មេបា​ស្រី               ជា​ស្រេច​គ្រប់​ប្រាណ
កូន​ប្រុស​គោរព           គ្រប់​ញាតិ​សន្ដាន        ចាំ​ស្រី​កល្យាណ
                                         ចេញ​ប្រាណ​មក​ផ្ទឹម ។
អន​អើយ ! ស្រី​អន !     សុំ​បើក​វាំង​នន            ឲ្យ​អន​មក​ទឹម
ដឹក​ដៃ​កូន​ស្រី              ប្រឹមប្រិយ​ញញឹម        ក្រាប​ម៉ប​អប​ផ្ទឹម
                                         នែប​នឹម​លោក​ប្រុស ។

                                         ទំនុក​បើក​វាំង​នន
អន​អើយ ! ស្រី​អន       សុំ​បើក​វាំង​នន            សុំ​អន​មក​ផ្ទឹម
ដ្បិត​ពេល​ថ្មី​នេះ           ទាន់​នៅ​ព្រលឹម           សុំ​អន​មក​ផ្ទឹម
                                         គូ​ព្រេង​ដល់​ហើយ ។

                                         ទំនុក​បំពេរ
ទំនុក​ច្រៀង​មួយ​បែប ជា​ទំនុក​សំដែង​ដំបូន្មាន ដែល​ម្ដាយ​ទូន្មាន​កូន​ស្រី សម្រាប់​ច្រៀង​ក្នុង​មង្គលការ​នៅ​ពេល​ចង​ដៃ ហៅ​ថា " ទុក​បំពេរ " មាន​ដើម​ថា :
កូន​អើយ ! ចាំ​ផ្ទៀង           ម្ដាយ​ច្រៀង​បំពេរ
ពាក្យ​ឯក​ប្លែក​គេ               ជា​មេ​ច្បាប់​ចាស់
ចូរ​ចាំ​ជា​ក្រឹត្យ                   ព្រោះ​ត្បិត​ក្រ​ណាស់
ធម្មតា​មេ​ផ្ទះ                     ប្រះ​គេង​ឆ្វេង​គិត ។
កើត​មក​ជា​មនុស្ស             ទ្រើស​នៅ​គំនិត
ត្រូវ​រៀន​រិះ​គិត                  មើល​ព្រឹត្ត​ស្វាមី ។
កុំ​ដើរ​បង់​សៀត                ឃ្លាត​ផ្ទះ​រាត្រី
បើ​មាន​ការ​អ្វី                    ប្រាប់​ប្ដី​ឲ្យ​ដឹង ។
ចូល​គេង​កូន​ឯង               កុំ​ថ្លែង​រឿង​ខឹង
កុំ​ត្អក់​រឹង​ត្អឹង                     ក្រញឹង​ក្រញូវ
យប់​យន់​យូរ​ហើយ           នាង​អើយ​គេង​ទៅ
ព្រោះ​ពេល​យប់​ជ្រៅ          ប្ដី​ពៅ​បំពេរ ។
នាង​នឿយ​ពី​ថ្ងៃ                 គ្មាន​ដៃ​ទំនេរ
បម្រើ​រត់​រេ                        ដោយ​គេ​ការ​យើង ។
នាង​គេង​កាល​ណា            កុំ​ផ្ងារ​ដៃ​ឡើង
មួយ​ទៀត​កុំ​ទៀង              គេ​ទឹម​ក្បាល​ប្ដី
បើ​ជួន​ជា​ពាល់                  កាន់​ដល់​កេសី
ត្រូវ​មាន​សំដី                    សុំ​ទោស​តាម​ការ ។


*
*                 *

ចម្រៀង​ប្រជាមានិត​ខ្មែរ​យើង មាន​ច្រើន​ទំនុក​ច្រើន​បទ​ជា​អនេក​លើស​គណនា ពុំ​អាច​ពណ៌នា​ឲ្យ​ចប់​សព្វ​គ្រប់​ក្នុង​ទី​នេះ​បាន​ទេ ប៉ុន្តែ​ទោះ​ជា​ច្រើន​ដូច្នោះ ក៏​សង្កេត​សព្វ​គ្រប់​ទៅ​ឃើញ​ថា ចម្រៀង​ប្រជាមានិត​ខ្មែរ​ទាំង​ប៉ុន្មាន ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា ក៏​សុទ្ធ​តែ​ទុក​ជា​សម្រែក​ចិត្ត​របស់​ប្រជាជន​ខេមរជាតិ​ទាំង​អស់ ហើយ​ជា​របស់​មាន​ប្រយោជន៍​ដោយ​យ៉ាង​ទៅ​តាម​ទំនុក​តាម​បទ ប្លែក​តែ​ខ្លះ​តិច ខ្លះ​ច្រើន​ ដែល​ស្រង់​ទំនុក​ខ្លះ​មក​ពោល​ខាង​ដើម​នេះ សង្ខេប​ណាស់​គ្រាន់​តែ​ជា​ឧទាហរណ៍ នឹង​ជា​បទ​ពិចារណា​ជូន​បង​ប្អូន​រួម​ជាតិ​ពិចារណា​ប៉ុណ្ណោះ សូម​បញ្ជាក់​ត្រឹម​ប៉ុណ្ណេះ ។

និគម​វចនៈ

ចម្រៀង​ខ្មែរ​បាត់ ជាតិ​ខ្មែរ​បង់          មិន​ឋិត​នៅ​គង់​យូរ​ប៉ុន្មាន
ចម្រៀង​ខ្មែរ​រស់ ខ្មែរ​រស់​បាន           ជន​ខ្មែរ​គួរ​មាន​ភក្ដី​ភាព ។
រក្សា​ចម្រៀង​ខ្មែរ​ឲ្យ​នៅ                  ចម្រើន​តទៅ​ជា​រៀង​កាល
ឲ្យ​រិត​តែ​ខ្ពស់​កុំ​ឲ្យ​ទាប                    កុំ​សាប​រលាប​ដល់​អវសាន ។

                                                              ចាប  ពិន

           
សកម្មភាព​នៃ​ក្រុម​ជំនុំ​ទំនៀម​ទម្លាប់​ខ្មែរ បរិយាយ​ពី​ចម្រៀង​នឹង​ប្រយោជន៍​ចម្រៀង Reviewed by ញឹប សុខឡា (Nhoeb Sokla) on 9:31 PM Rating: 5
© រក្សាសិទ្ធិដោយ៖ Kh Voice: សំឡេងនៃជិវិត 2017 - 2018

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.